Terugblik Hart van Engeland Route

Vandaag de laatste hand gelegd aan foto’s die nu in de blog staan. Dat is toch altijd nog best een klus om uit te zoeken en te bewerken. Zal “mijn straf wel zijn” voor het maken van de vele foto’s (had er meer dan 1800 geschoten – zag ik bij thuiskomst).

Ondanks de vele regen die ik dit jaar heb gehad en daardoor minder vaak heb gekampeerd dan had ik gedacht en gehoopt heb ik het toch prima naar mijn zin gehad. Het zo goed als meteen vertrekken als de vakantie is begonnen is me goed bevallen, zeker met het erg rustig aan doen de 1e week. Dat heeft een goede gewenning gegeven aan het fietsen met bagage, slapen in de tent en het koken met de Dragonfly. Ik ben blij dat ik deze vorig jaar heb aangeschaft daar ik nu uitgebreider kan koken waardoor ik de maaltijden wat gevarieerder kan maken. Dat houdt niet in dat het uitgebreide 5 sterren maaltijden zijn – ze blijven nog steeds relatief eenvoudig. Doch de variatie die nu mogelijk is, is wel erg fijn. Volgend jaar eens kijken of ik nog wat meer kan variëren en misschien wat lastigere gerechten kan maken op 1 pit. Door de Dragon Tamer die ik bij de Dragonfly heb aangeschaft is de brander ook niet hinderlijk hard en kan hij fijn sudderen.

Ook de stoel die ik dit jaar heb meegenomen, ondanks dat ik hem lang niet zoveel heb gebruikt als gehoopt, is voor mij het extra gewicht dubbel en dwars waard geweest. Ik heb nu heerlijk ontspannen kunnen lezen, koken of gewoon lui om me heen kunnen kijken zonder rugpijn te krijgen. Een komende vakantie hoop ik hem een stuk vaker dan nu te kunnen gebruiken – mits het weer natuurlijk niet weer roet in het eten gooit!

De nieuwe camera is wat mij betreft een goede aanwinst en over de kwaliteit van de foto’s heb ik dan ook niets te klagen. T.z.t. een lichtere camera voor erbij wordt er in ieder geval eentje met een 1″ sensor. Een lichtere camera dan deze is erg fijn, zeker berg of heuvel opwaarts, maar alleen als ik niet het bereik van de 400mm lens nodig heb. Mocht ik voordelig een nieuwe of een gebruikte, in uitstekende conditie, Panasonic ZS100, tegen komen dan zal ik zeker overwegen deze naast de FZ2000 aan te schaffen. Met de lens (25-250mm) die daarop zit zal ik in veel situaties ook voldoende hebben. Het extra bereik van de 2000 vind ik erg fijn als ik dieren of macro foto’s maak. Iets wat ik altijd een erg leuke uitdaging vind.

Net als afgelopen jaar (Kanaalroute deel1) heb ik ook dit jaar de route weer aangepast op de oorspronkelijke planning – ondanks dat mijn benen een stuk sterker waren dan vorig jaar zijn ze helaas nog niet sterk genoeg gebleken voor de lastige en vele steile klimmetjes die er wederom in de route verwerkt zaten. Desondanks heb ik ruim 100% meer kilometers gefietst dan vorig jaar en kon ik door mijn knie te ontzien dit jaar blijven fietsen i.p.v. voortijdig te moeten stoppen i.v.m. knie-irritatie. Naar komend jaar hoop ik dat de spieren wederom een stuk sterker worden en dat ik in 4 a 5 weken rond de 1200 kan afleggen. Nu ik weer thuis ben en in het schoolritme aan het komen ben, wederom begonnen met dezelfde knie oefeningen die ik afgelopen jaar van de fysio heb gehad – merk dat ik nu de oefeningen meteen al zwaarder kan beginnen, doch niet te zwaar. Hopelijk helpen ze ook nu weer om in de loop van de komende maanden de beenspieren weer een stukje meer te trainen zodat ik komend jaar inderdaad de gehoopte nodige kilometers meer kan fietsen. Ik vermoed dat dat dit jaar ook wel was gelukt als de klimmen minder heftig waren geweest. Heb gemerkt dat ik een procent of 5 a 6 voor lange(re) tijd niet erg vind maar dat het m.n. de steile korte klimmetjes zijn waar ik problemen mee heb. Ik merk dan ook dat de astma mee gaat spelen – desondanks ook dit jaar na ca. de 1e week steeds minder Cetrizine nodig gehad en aan het einde van de vakantie moest ik er weer aan denken om het in te nemen i.v.m. de allergieën bij thuiskomst.

De route beschrijving van het Hart van Engeland boekje en de gps track heb ik veel minder fijn ervaren als het boekje met GPS track van Kees van vorig jaar. Dit komt omdat begin en eindpunt van de tracks niet op elkaar aansluiten maar soms een paar 100 meter tussen zitten. Ook zijn de namen van de tracks niet gelijk aan de route- beschrijvingen in het boekje wat het onderweg soms knap lastig maakt. Ook van andere fietsers op deze route hoorde ik dezelfde klachten. Verder mis ik in de grote steden rechtstreekse routes om er snel doorheen te zijn als je niet langs alle bezienswaardigheden wilt fietsen. Wie wil dat nu met een bepakte fiets? Je kunt nergens naar binnen dus wat is het nut. Maar goed wie ben ik? Verder kloppen er een aantal campings niet meer die in het boekje staan. Dus voor hen die de route in de toekomst gaan fietsen – goed controleren of er nog een camping is waar je graag wilt overnachten. Door deze route heb ik in ieder geval geleerd voortaan te secuur te controleren hoe de routes door de steden lopen en eventueel zelf een rechtstreekse route thuis te maken. Door grote steden fietsen is nu een maal niet echt een hobby van me. Ook vond ik de route op sommige plaatsen lastig te begrijpen qua routekeuze – volgende veel het NCN routenetwerk echter op onvoorspelbare momenten week hij er van af terwijl de route een paar kilometer later weer op dezelfde NCN uitkwam. Of hij volgende een geheel andere, eigen route terwijl na ene gesprek met een local (fietser(s)) bleek dat de NCN route toch echt de betere keuze was.

Verder heb ik afgelopen week van Marten (M-Gineering) geleerd, was daar om de deuk die ik helaas in de bovenbuis heb opgelopen, dat een deuk in het frame geen oorzaak tot framebreuk hoeft te zijn. Hij heeft de deuk wat kleiner gemaakt door met voorgevormde halfronde mallen om de buis te draaien waar de deuk in zit. Hierdoor zijn de “hoeken” uit de deuk gegaan m.a.w. hij loopt nu weer mee met de buis en de deuk is wat minder diep geworden. Nu nog een autospuiter vinden, a la spotrepair, die de zaak weer mooi maakt. Daar wordt aan gewerkt.

Verdere leerpunten deze vakantie zijn voor mij geweest dat ik nu makkelijker dan voorheen van een vooraf gedachte route afwijk of deze qua kilometers aanpas zodat ik kan toch door kan blijven fietsen. Ook heb ik nu gemerkt dat veel regen erg vervelend wordt omdat je je spullen niet kunt drogen, buiten koken lastig(er) wordt, het koud wordt en blijft. Hierdoor teveel tijd wat mij betreft in jeugdherbergen doorgebracht. Iets wat ik voor een nachtje of wat niet erg vind maar als het langer gaat duren of te vaak nodig is vanwege het weer dan vind ik het een heel stuk minder leuk worden. Voor komend jaar dan ook besloten dat het een vakantie wordt daar waar de kans op zon en warmte (graad of 25 bij voorkeur) een stuk groter is dan de UK. Ik blijf het een prachtig, fijn land vinden met toffe mensen bij wie ik me altijd thuis voel doch nu eerst een land/ landen waar de kans op zonneschijn een stuk groter is. Schotland moet dus nog een jaartje langer wachten. Zul je natuurlijk net zien dat er volgend jaar een hittegolf is. Welk land(en) het worden weet ik nog niet. Speel nu met de gedachte gedeeltelijk de 1/101 in de USA te fietsen of naar Azië te gaan aangezien ik daar nog nooit ben geweest. Maar het kan net zo goed iets in Europa (Reitsma route?) worden. Zal allemaal afhangen of ik van school 11/2 a 2 weken langer vakantie mag en/ of dat het met het immunisatie-traject van het ziekenhuis kan.

Dingen die ik wil laten maken of proberen zelf te maken voor een volgende kampeervakantie zijn:

  • cozy pot uit neopreen materiaal (om de pan lekker warm te houden) – hoe nog geen idee
  • grondzeil wat aan de tent vast blijft zitten – lekker makkelijk met opzetten.
  • inritslakenzak laten maken door Tatteljee

Als ik weer wat tijd heb en eraan denk dan zal ik het Excel schema dat ik heb gemaakt met de kosten, afstanden e.d. nog toevoegen.

_1010574

Gewoon omdat ik hem leuk vind!

Een gedachte over “Terugblik Hart van Engeland Route

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s