Dinsdag 26 juni

Gisteren iets van 20 km gefietst van het vliegveld naar het YH – was er rond achten. Bij het inchecken bleek dat ze geen goed bed hadden gereserveerd voord me – had een beneden bed geboekt en kreeg een top bunk. Dat dacht ik niet dus van de ene kamer naar de andere verplaatst voor 1 nacht – want die steile trapjes op- en afklimmen gaat me niet meer lukken. Rond zessen opgestaan en lekker gedoucht. Toen naar de balie gelopen en via een andere medewerker een nieuw bed + nieuwe kamer gekregen. Een upgrade tov de eerste. Die had geen electriciteit bij de bedden + geen leeslampjes. Er was alleen een grote lamp in het midden. De bedden van de nieuwe kamer zien er ook veel beter uit dus al met al aas het het nu terug kijkende toch wel waard om van kamer te moeten wisselen. Ondanks het minder fijne begin van mijn verblijf in Jericho Beach ziet het er nu een stuk rooskleuriger uit.

Met de baliemedewerker ook besproken hoe ik het beste kan komen waar ik vandaag en de komende dagen naar toe wil. Mijn oorspronkelijke planning van vandaag heb ik alvast om gegooid. Ik ga eerst naar Wallmart – gaat me ongeveer de hele ochtend kosten – zodat ik alle boodschappen in 1 keer kan doen. Vanmiddag ga ik naar het Museum of Antropologhy i.p.v met de hop on hop of bus. Die heb ik naar morgen verschoven want dan kan ik optimaal van het kaartje gebruik maken.

Nu eerst mijn thee opdrinken, dan mijn spullen pakken en richting de Wallmart gaan. De rest van vandaag schrijf ik vanavond.

Nu net klaar met boodschappen doen bij Wallmart en Canadian Tyre. Voor ik er was heb ik een wereldreis in Vancouver met de bus en Skytrain gehad. Ik ben rond 8.30 uit het hostel vertrokken en lopend naar de bus halte gegaan. Daarben ik door een lieve chauffeur een eind meegenomen en na het uitstappen en overstappen door een super chauffeuse een eind meegenomen – beidde zonder dat ik hoefde te betalen. Waarom nu super bij de 2e busbestuurder – simpelweg omdat ze bjj de verschillende stops notes had gemaakt op de achterkant van buskaartjes om me de juiste weg op te helpen. Zij heeft me afgezet op Burrard Station – hier moest ik met de Expo lijn naar Joyce waar ik op bus # 28 moest stappen om bij Wallmart te komen. Op Burrard Station hulp ingeroepen van een service medewerker en met zijn hulp een daypass gekocht a $10 en ook een plattegrond van hem gekregen. Toen kon ik opzoek naar de trein voor Joyce. Daar aangekomen stond de bus op me te wachten. En na wat weer een lang stuk bus leek bij de Wallmart stop aangekomen. Wallmart lag ca. 1 blok lopen vanaf de halte en Canadian Tyre nog 1 blok verder. Ik weet niet meer precies hoe laat ik er was maar denk dat ik toch gauw 90 min over gedaan heb. Het is nu 12.00 uur en zit ik bij Starbucks een cappucino te drinken voordat ik dadelijk de lange reis terug weer ga maken.

Of het vanmiddag nog het museum gaat worden – open tot 17.00 uur – zal afhangen van hoe voorspoedig de terugreis gaat want ook naar het museum heb ik weer een bus nodig. Althans op de heenweg want de terugweg wil ik eigenlijk lopen over het pad wat langs het strand/water loopt. Het is iets van 4 km naar het hostel.

Nu mijn kofiie opdrinken, sanitaire stop maken en op naar de terugweg.

Bij terugkomst in het hostel besloten dat het geen museum wordt vandaag – hen nog een tussenstop gemaakt in Alma Street waar een No Frills zit. De dichstbijzijnde supermarkt en heb daar nog wat pakjes met sap en blikjes V8 gekocht alsook mueslibars en een canister spray olie. Kon geen Ghee vinden in beschaafde hoeveelheid. Ook honing nog niet gekocht omdat de kleinste verpakking 500gr was. Ik wil eigenlijk iets van 200 a 250 gram. Voorlopig dus weer zakjes suiker sparen als ik ergens koffie drink zodat die dan in de thee kan. In totaal ben ik op de terugweg 90 minuten aan het reizen geweest wat net zo lang is als op de heenweg. Ik was rond tweeen weer bij het hostel. Toen eerst de boodschappen die in de tassen moesten verdeeld, daarna de Coleman fuel in de brandstoffles gedaan en de Johnson baby shampoo verdeeld over de 2 flessen die ik van thuis had meegenomen. Het restant wat over is kan ik dan hier verder op maken. Tenslotte de rest van de boodschappen over 2 plastic tassen verdeeld en onder mijn bed gezet. En wat gegeten en gedronken. Toen de rugzak weer ingepakt met camera, tablet ed. en richting het strand gelopen. Daar heb ik iets van een uur gelopen onderwijl foto’s makende. Die had ik vandaag namelijk nog niet gemaakt. Ik heb een beetje geexperimenterrd met de verschillende scenic instellingen en mn de standen helder blauwe lucht en distinct scenery ivm mijn gewone instelling die ik compenseer dmv boven – of onderbelichting. Ook met de soort opnames een beetje gespeeld – aangezien de skyline van Vancouver best heel aardig is. Straks weer kijken of ik wat foto’s weer kan toevoegen aan de post. Net voordat ik bij het hostel was ook hier een foto van gemaakt – als ik het goed heb onthouden was het ooit een barracks voor de soldaten.

Nu lig ik lui op bed dit te tikken want de beentjes zjn best wel moe. Denk dat ik vandaag stiekem best wel wat meters met de benenwagen heb gemaakt. Ook ben ik nog niet helemaal aan de lokale tijden gewend wat ik voiral merk rond de etenstijden. Vandaag niet tussendoor een dutje doen maar in ieder geval wakker blijven tot een uur of negen zodat ik hopelijk goed slaap en dan morgen weer een stuk beter gewend ben. Naast de andere tijden is het hier ook heerlijk warm – denk toch zeker een graad of 25 in de zon als het niet warmer is. En ook dat vraagt enige gewenning – maar is wel fijn dat zonnetje en temperatuur. Kan nu lekker in een korte broek en shirt rond lopen.

Dadelijk wat eten maken – het is hier nu 16.49 – mexicaans. Iets van een blik chili- achtige prut met tortilla’s en kaas en mandarijnensmaak jelly met ook echte mandarijnen erin na. Dus tot straks allemaal…

Zojuist de foto’ weer op de tablet gezet en hieronder een selectie ervan. Eentje is zwart wit – gewoon omdat ik een beetje in Snapseed heb zitten rommelen.

Omdat vandaag het museum niets meer is geworden ga ik dat morgen met de hop on hop of bus of trolley combineren.