Vandaag wederom redelijk op tijd opgestaan – 6.30 uur – en op het gemakje alle dingen gedaan die bij inpakken en opruimen horen. Ook vanochtend de brander weer met de light my fire aangekregen – ondanks de redelijke wind lukte het redelijk snel. Komt straks nog een dag dat ik geen aansteker meer als back up nodig heb. Dit had ik aan het begin van de vakantie niet gedacht want toen had ik toch nog steeds de aansteker nodig. Het bekende gezegde “oefening baart kunst” komt hier weer om de hoek kijken.
Rond 8.40 was ik helemaal klaar om te vertrekken maar omdat ik nog even met mijn Nederlandse buurtjes, vader, moeder en 3 meiden in leeftijd tussen 14 en 9 jaar, heb gekletst was ik wat later weg. Zij fietsen gedeeltelijk dezelfde route, echter zij gaan vanuit London richting Dover en fietsen dan verder naar huis (Houten) via Duinkerken.
Net na de camping begonnen de laatste heuvels voor vandaag en die duurden tot ongeveer Woolich. Het waren een paar fikse klimmen met leuke afdalingen – top snelheid vandaag was 50km per uur – daarna was het zo goed als vlak met af en toe een kort, klein klimmetje en na Greenwich was het helemaal vlak. Echter echt opschieten deed het vandaag niet d.w.z. op de eerste 15 km. na. Die zaten er in ongeveer 90 minuten op waaronder ook een stop om wat eten te kopen. In het volgende wat grotere plaatsje (Chigwell Row) zat een bakker en daar heb ik thee met cheesecake op. Ik ben daar wat langer blijven zitten daar het ondertussen wat begon te regenen en heb de regen, die niet lang duurde, daar uitgezeten. Voor ik vertrok nog even met de dames van de bediening gekletst over het weer, fietsen in Engeland e.d… vanaf dat moment is het de gehele dag af en aan blijven regenen. Toen ik Greater London binnenreed kon je meteen merken vond ik dat sommige van deze wijken niet geweldig zijn – veel huizen nogal verslonst. In het stuk na Barking verschillende overpasses gehad waarvan 1 met traptreden – minder fijn met een fiets en bagage die samen circa 45 kg wegen. En ook was er 1 fietshekje waar je niet een normale manier met de fiets door kon – alle bagage moest eraf en dan nog was het nodig het voorwiel op te tillen en te draaien om door het hekje te kunnen.
Wat mij betreft zou er voor dit stuk een andere route samengesteld mogen worden. Rond 13.00 kwam ik bij Woolich ferry aan – helaas was het uitzicht door de bewolkte lucht en heiige waas over de achtergrond niet spectaculair als hij had kunnen zijn. Eenmaal aan de overkant van de Thames de route weer opgepikt en in de richting van Greenwich gereden – ondanks dat ik oorspronkelijk Greenwich Park (met Observatory) had willen vermijden is me dat niet gelukt, het is de enige heuvel die ik vandaag naar boven heb gelopen, en na wat af en toe wat zoeken over welke weg moet ik nu in ben ik in de Cutty Sark aan gekomen. Toen miste ik om wat voor reden dan ook een stuk route en heb toen het Thames Path gevolgd wat bij de Tower Bridge uitkwam.

Uitzicht op de Thames
Stadsboerderij – Surrey Docks Farm langs de Thames
Vandaar de vervolg routes zo goed mogelijk geprobeerd te volgen – alleen had ik beter thuis een rechtstreekse route van Tower Bridge naar Earl’s Court via de fietssnelweg door London heen – want ik kwam nu in mega drukke, waarvan sommige voetgangers-, gebieden waren – en moet eerlijk zeggen ik vind het waardeloos om echt maar stapvoets te kunnen gaan of stukken met de bepakte fiets te moeten lopen. Doe ik nooit meer. Als je nog nooit in London bent geweest is het misschien leuk om zo fietsend de belangrijkste bezienswaardigheden te zien maar ook dan zou ik dat nooit met bepakking willen doen. Wat mij betreft zou de Hart van Engeland route aangevuld mogen worden met een rechtstreekse variant London door. Pas vanaf Kensington was het weer plezierig fietsen – de drukte was nu achter de rug en ik had weer tijd om de mooie huizen te zien en gewoon rustig om me heen te kijken. Het hotel had ik makkelijk gevonden de 2 route afwijkingen die ik nodig had om er te komen werkten perfect. Rond 18.00 was ik bij het hotel. En na het inchecken geprobeerd de fiets in de lift te krijgen wat op ca 15 cm na niet lukte. Dus de juffrouw aan de balie gevraagd of ze een oplossing had. Zij wist het zo ook even niet en dan maar de manager bellen. Die gaf als oplossing een upgrade kamer op de begane grond – dit is een tweepersoonskamer, i.p.v. de eenpersoons die ik had geboekt, met eigen badkamer. Voor 10 pond per nacht extra mocht ik die hebben. En dat dus maar gedaan. De kamer ligt tegenover de receptie aan de straatkant dus hopelijk niet al te veel verkeer vannacht. De kamer is niet opzienbarend maar redelijk schoon met een fijne douche en de fiets staat veilig. En dat is me heel wat waard. Verder ligt het hotel erg gunstig – laundrette op ongeveer 5 minuten lopen net als Earl’s Court underground en een grote Tesco ligt op circa 3 minuten lopen.
Na het douchen vanavond eerst richting de laundrette gelopen, kan ik die morgenvroeg zeker vinden, en daarna iets te eten gezocht. Ik had in een pub willen eten maar die waren niet echt super en ben toen uiteindelijk in Proper burger terecht gekomen waar ze goede burgers hadden en vriendelijk personeel. De serveerster die mij hielp bleek een Nederlandse te zijn, yep – je komt ons Nederlanders echt overal tegen, die al 17 jaar in London woont en werkt. Na gegeten te hebben naar de Tesco gelopen kon ik alvast at boodschappen voor morgen doen en had meteen wat dingen gekocht die op dreigen te raken zoals mijn zonnebrand en afwas/ wasmiddel. Vorig jaar heb ik bijna nergens met de hand hoeven wassen en dit jaar overal dus een klein flesje Johnson’s baby shampoo gekocht aan gezien die multi-functioneel is (afwas, kleding en haren wassen). Ook begon de huid een beetjes droog aan te vullen en dus ook maar meteen 2 ienie mini flesjes body lotion gekocht. Kan ik er 1 hier op maken en de andere onderweg.
Nu is het weer tijd om de oogjes toe te doen daar morgen weer redelijk vermoeiend gaat worden, vermoed ik.